Sportmassage houdt de sporter gezond en blessurevrij
Sportmassage is massage speciaal voor sporters. Het bevordert het herstel, voorkomt sportblessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en een betere sportprestatie.

Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden:

  • één of enkele dagen na een training of wedstrijd
  • voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze onderdeel van de warming-up is
  • tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette
  • direct -- als onderdeel van de cooling-down -- of binnen enkele uren na een sportieve activiteit

Vóór het leveren van een prestatie moet het lichaam in de "prestatiestand" gebracht worden. Dit doe je door middel van een warming-up. Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage.

Na de sportieve activiteit is het doel van de sportmassage tegengesteld: de spieren moeten dan weer tot ontspanning gebracht worden.

De sportmasseur past handgrepen, tempo en dosering van de sportmassage toe afhankelijk van het doel en de toestand van de spieren.

In mijn sportmassagepraktijk-aan-huis richt ik mij vooral op een herstelbevorderende sportmassage na het sporten.

Door het leveren van sportieve prestaties loopt het lichaam schade op. Spieren spannen zich tijdens het leveren van prestaties aan, ze leveren kort- of langdurig kracht en ze zijn onderhevig aan rek. Het band- en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op.

Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel.

Wat zijn de effecten van een herstelsportmassage?
Het belangrijkste effect is afname van de spierspanning. Hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en de afvoer van afvalstoffen verbeteren.

Een goede masseur beschikt over 'Fingerspitzengefühl'. Zo is het ook zelfs mogelijk dat een masseur aan de tonus van het spierweefsel, in combinatie met andere symptomen, een overtrainingstoestand op het spoor komt. Mede door massages kan een toestand van overtraining verholpen worden. Voeg daarbij de gunstige invloed van massage op de prestaties, dan zal het belang van de massage en daarmee van de sportmasseur die deze massage geeft, duidelijk zijn.

Voorts wordt het tot de taak van de sportmasseur gerekend om sporters met raad en daad terzijde te staan met adviezen over voeding, trainingsaanpak en verzorging van het lichaam.